Elérhető jelentősebb javulások a ramp metering alkalmazása által (az esettanulmányok részben mindez számokban, konkrét mérési adatokkal alátámasztva):
· Az autópálya torlódások csökkenése időben és térben ( vagy akár a torlódás megszüntetése is egyes esetekben).
· Az autópálya kapacitásának (áteresztő képesség) és a sebesség növekedése, mérsékelt és megbízhatóbb (kiszámíthatóbb) utazási idő.
· A környező városi úthálózatra vagy kapcsolódó autópályára való visszatorlódás csökkenése vagy elkerülése.
· Lényeges fejlődés a közlekedésbiztonságban a lecsökkent torlódási idő, a kevesebb visszatorlódás és a javított besorolási folyamatnak köszönhetően.
· Fejlett és szabályos használata az egész közlekedési hálózatnak, a jellegzetes elveknek megfelelően.
A ramp metering célja, hogy korlátozza az autópálya főpályára felhajtó járművek számát, ideiglenesen a felhajtón tárolva ezeket néhány percet (5-10 perc). Ez a várakozási idő elhanyagolható ahhoz képest, ha a főpályán kialakuló torlódás miatt kisebb sebességgel halad a jármű vagy éppen a kialakult dugóban kell várakozni órák hosszat. Ezt az egész hálózatra kiterjedő átlagos utazási idő mérések igazolták (beleértve a felhajtón várakozó járműveket is). Ezáltal a főpálya forgalma nem haladja meg a főpálya kapacitását (maximális áteresztőképesség jármű/óra), nem alakul ki torlódás, de megpróbálja ezen a speciális szinten tartani detektorok segítségével.
Foglaltság-Forgalom alapdiagram
Megjegyzés: Ha a maximális kapacitás (áteresztő képesség) után még mindig nő a foglaltság ( torlódás) akkor csökken az utazási sebesség is, ezzel el kezd csökkenni az autópálya forgalom mértéke is. Ha pedig túlságosan korlátozó a rendszer, nincs kihasználva az autópálya kapacitása (a fordított parabola csúcspontja előtti állapot).
Egy másik érv a ramp metering alkalmazására, hogy megelőzi/elhárítja a torlódás kialakulását a felhajtó után (persze nem minden esetben, mert csodára nem képes) és feloszlatja az egyszerre felhajtani próbáló egymást közel követő járműcsoportokat. A ramp metering egyik legfőbb erénye, hogy ”feldarabolja” a főpályára felhajtani próbáló járműveket, ezzel biztosítva könnyebb és biztonságosabb besorolást a forgalomnak.
Egy másik hatása a ramp metering-nek a pályát csak rövidebb szakaszon használó sofőrök elterelése. A felhajtón való várakozás által okozott kisebb késés, egyes sofőröknél másik, időben rövidebb útvonal választásához vezet, ezzel is csökkentve az autópálya-használati igényt, növelve a gyorsforgalmi úthálózatot valóban jogosan, hosszabb távra igénybe vevő sofőrök arányát.