Ramp Metering Magyarországon; Múlt-Jelen-Jövő

Átfogó kép a RAMP METERING-ről (autópálya felhajtó-szabályozás), magyarországi viszonylat ismertetése, összefogása, fejlesztése és buzdítása. A honlap folyamatos szerkesztés alatt áll.

 A rendszer detektorok által adatokat gyűjt a főpályán és a felhajtókon is. Ezek a detektorok többnyire induktív hurokdetektorok, de megoldható más eszközökkel is, pl. videokamera. A detektorok képesek mérni az áthaladó járművek sebességét, számát, és az adott pont úgymond időbeli foglaltságát (%). Ezekből az adatokból számol a rendszer, s próbál meg optimális körülményt fenntartani a főpálya folyásában. Ez az optimális (kritikus) állapot foglaltságban kifejezve látható a lenti képen.

 4.jpg

 Ez egy szélsőséges állapot, amelynél ha több (sűrűbben) jármű használná a főpályát, akkor torlódás kialakulása indulna meg, vagy már torlódásos állapot lenne, ami egyenlő a kapacitás csökkenésével. Ha viszont kisebb a főpálya foglaltsága ennél a számnál (pl. 15%) akkor a főpálya nincs eléggé kihasználva, alulhasznált. Ez azt jelenti, hogy a rendszer túlságosan korlátozó, ennél több járművet is felengedhet a főpályára a felhajtóról, mert még nincs teljesen kihasználva a főpálya maximális kapacitása.

 A főpályán mért forgalmi adatokból a rendszer különböző algoritmusok segítségével kiszámolja, hogy milyen időközönként és hány járművet engedhet fel a felhajtóról. Mindezt közlekedési lámpák segítségével.

 Pl. minden 7 másodpercben 4 másodperc a zöld jelzés, ami alatt 2 jármű tud áthaladni. Ez 1029 jármű óránként. Ha szükséges (torlódásveszély esetén), az adatok alapján a piros időt lehet növelni, vagy pl. csak egy jármű egy periódusidő alatt. Ezt táblákkal ki szokták írni, helyszínfüggő pl. Egy jármű egy zöld alatt!

 A felhajtón jelentkező nagyobb igény miatt a járművezetők rövidebb várakozásra vannak kényszerítve (1-5-8 perc, körülményektől függően) a jelentősebb, és veszélyesebb dugók elkerülése érdekében a főpályán.

 A másik véglet persze az, hogy a felhajtón feltorlódott sor nem érheti el a környező utcákat, környező autópályákat, akadályozva ott a szabad haladást. E célból a felhajtó végén is található egy detektor, mely érzékeli, ha a sor már odáig nőtt, és vészjelet küldd a rendszernek a felhajtó kapacitásának növelésére, extrém esetben a szabályozó rendszer rövidebb felfüggesztésére, amíg a helyzet normalizálódik. Már létezik olyan megoldás is, hogy a rendszer számolja, és elég pontosan tudja is az éppen felhajtón tartózkodó járművek számát. Ennek köszönhetően kiküszöböli a nagy ingadozásokat a felhajtó végén lévő sordetektornál, s még hatékonyabban ki tudja használni a rendelkezésre álló helyet.

 Átvitt értelemben a rendszer tárol felhajtónként 50-60 járművet, nagy forgalom esetén kb. 5-8 percig. Ezzel is tehermentesítve a főpályát ennyi várakozási idő alól, a dugó kialakulásának veszélye elkerülése érdekében. Ha az összes felhasználó igénye szerint felhajtana a főpályára, a torlódások gyakrabban alakulnának ki, mert sokszor rövidebb időintervallumokban (percek, negyed órák) a főpálya kapacitása kisebb az éppen jelentkező igénynél, ilyenkor segít a felhajtó-szabályozás a „fölösleg” visszatartásában, ha csak kis időre is. 10 felhajtó 10-szer annyi jármű feltartása kis időre, főpálya megfelelő működésének biztosítása érdekében.

 

 A főpálya torlódásának létrejöttekkor a várakozási idő többszörösére is növekedhet, s emiatt öngeneráló módon még nagyobb dugó kialakulását okozza, dugóban a kapacitás csökken, pont amikor a főpálya legnagyobb kapacitására lenne szükség.

 

 Az eredmények mérése egész hálózatokra kiterjedő módon történik, az összes felhasználó utazási idejét beleszámolva, azokaz is beleszámolva, akik a felhajtón kényszerűek várakozni rövidebb-hosszabb ideig. Ezek alapján 5-10% -os utazási idő javulást is mértek már egyes szakaszokon, területeken a rendszer bevezetése után. Valószínűleg a balesetek számának leredukálása is szerepet játszik ebben.

 

 

rajzomjpg.jpg

Egyszerűsített helyszínrajzi kialakítás.

Megjegyzés: HOV; nagy foglaltságú jármű, azaz 2 vagy annál több utas. Az egységek, mint a detektorok lámpa, felügyelő kamera adatkábellel összeköttetésben áll az irányító egységgel (számítógép), ez (koordinált felhajtás-szabályozás esetén az összes felhajtó irányító egysége) pedig összeköttetésben áll a forgalom irányító központtal.

algoritmus.jpg

Egyszerűsített működési ábra 

 

Pár rövid demonstráló video a működésről: 

https://www.youtube.com/watch?v=QDMYODIgLcs

Queensland:

https://www.youtube.com/watch?v=WLI4SwW5wZw

Los Angeles:

https://www.youtube.com/watch?v=rsvaGXW6moA

Utah-i alkalmazás:

https://www.youtube.com/watch?v=u-QFG1pIaO8

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 28
Tegnapi: 2
Heti: 32
Havi: 28
Össz.: 74 175

Látogatottság növelés
Oldal: Működése
Ramp Metering Magyarországon; Múlt-Jelen-Jövő - © 2008 - 2024 - rampmeteringhungary.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »